Zo organiseer je een prachtig diner | Recepten.be Zo organiseer je een prachtig diner | Recepten.be

 

Recept - Zo organiseer je een prachtig diner

Zo organiseer je een prachtig diner
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Of je nu het jaarlijkse kerstdiner moet voorbereiden of een 21 diner wil hosten. Hoe dan ook wil je dat het een prachtig diner wordt. Om dat te realiseren heb je een aantal dingen nodig. Lekkere recepten zijn uiteraard belangrijk. Al moet je aan nog veel meer denken. Hieronder zetten we het een en ander op een rijtje, zodat jij een prachtig diner kunt organiseren.

Bedenk een thema

Elk goed georganiseerd diner heeft een thema. Dat zorgt er namelijk voor dat je alles op elkaar af kunt stemmen en dat is een van de trucs van een geslaagd feest. Door je aan een bepaald thema te houden kan de tafelsetting helemaal in stijl worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan het tafelkleed, de servetten en het servies die op elkaar zijn afgestemd.

Italian chic is bijvoorbeeld een thema wat veel wordt gekozen voor 21 diners. Ook winter wonderland is een bekend thema wat je onder deze generatie terug ziet komen. Zo’n thema kun je ook gemakkelijk toepassen op de kerstdagen. 

Klinkt dat te moeilijk voor je, omdat je niet eerder een groot diner hebt georganiseerd? Kies dan gewoon voor een paar kleuren die je met elkaar kunt matchen. Goud en zwart zijn bijvoorbeeld een goede combinatie. Al grijp je met rood nooit mis als het kerst betreft.

Maak het persoonlijk

Een van de beste ingrediënten van een geslaagd diner is de persoonlijke touch. Dat maakt dat iedereen zich heel welkom voelt. Je kunt het persoonlijk maken door naamkaartjes te plaatsen bij de borden. Al zijn er ook andere opties. Denk bijvoorbeeld aan een foto van jou als host met de gasten. Op die manier weten ze ook meteen de tafelindeling.

Een andere persoonlijke touch zijn menukaarten. Laat per persoon een menukaart drukken en voeg daar wat persoonlijke quotes en/of foto’s aan toe. Dit idee is vooral ook heel erg aan te raden als je te maken hebt met voedselallergieën en/of dieetwensen. Via de menukaart kun je dan aankondigen dat iemand een alternatief krijgt als gerecht. 

Een leuke photobooth

Uiteraard wil je ook leuke herinneringen maken voor later. Daarom is een fotobooth een heel goed idee. Zo kan iedereen de hele avond door samen foto’s maken. Om zo’n booth te realiseren heb je weer aankleding nodig in hetzelfde thema. Op het internet kun je heel veel inspiratie opdoen die jou gaat helpen. 

Denk bijvoorbeeld aan een ringlamp die je kunt gebruiken als statief. Dan kun je aan de lopende band foto’s blijven maken. Op die manier heb je ook een eigen gebouwde fotobooth gerealiseerd. 

Wil je liever een kant-en-klare fotobooth? Er zijn genoeg opties op het internet te vinden, die je kunt huren. Dat kost wel wat geld, maar dan ben je wel in een keer klaar. Zo’n ervaring vergeten jouw vrienden en familie nooit meer. Het vastleggen van herinneringen is namelijk heel belangrijk, want het leven flitst zo aan je voorbij.

Een geweldig team

Hoe graag je ook zelf de touwtjes in handen wil houden bij de organisatie. Vroeg of laat kom je erachter dat je toch heel wat hulp kunt gebruiken. Je zult een team moeten hebben die je helpt bij de aankleding, maar ook bij het koken. Want wie gaat er alle gerechten serveren, terwijl jij staat te genieten van je eigen verjaardag? 

Je kunt dus wel wat hulp gebruiken. Geef iedereen een taak, zodat niets door elkaar heen loopt. Dat laat jouw diner op een soepele manier verlopen. En nu ze toch in de keuken moeten staan, kunnen ze wellicht wel lekkere recepten aandragen. Zij zijn immers verantwoordelijk voor al het lekkers dat op tafel moet komen. 

Speak Your Mind

*